“Medbring et bogserie-pitch på max 3 linjer”, står der. Hvad er det nu lige, det er?
På engelsk betyder ”pitch” en demonstrations- eller salgstale, og i baseball er pitcheren den spiller, der kaster bolden op. I reklameverdenen er pitchen det korte oplæg, der præsenterer – og sælger – en kampagne. I sin ekstreme form skal en pitch på ca. to minutter kunne forklare og overbevise en potentiel kunde om indholdet og budskabet i et kampagnekoncept. At pitche handler ikke nødvendigvis om, hvem der har den bedste kampagne, men om hvem der sælger sit budskab bedst. Det perfekte pitch er en kunstform, og vi er alle, uanset fagligt udgangspunkt, pitchere. Om vi står over for en kunde, en chef, et hold studerende eller en potentiel kæreste, handler det om at mestre pitchens svære kunst og sælge vores budskab til publikum så enkelt og overbevisende som muligt. Denne information fandt jeg i en anmeldelse af reklamemanden Jon Steels bog ”Perfect Pitch – the Art of Selling Ideas and Winning New Business”, anmeldt af Ph.d.-stipendiat Rasmus Kjærgaard Rasmussen på www.kommunikationsforum.dk Og selv om man bare skal skrive et lille pitch til et kursus, er det jo meget rart at vide, hvordan de ser på det i reklameverdenen.